PŁASKOSTOPIE

Płaskostopie – typy

1. PŁASKOSTOPIE POPRZECZNE – stopa płaska poprzecznie.

2. PŁASKOSTOPIE PODŁUŻNE - stopa koślawo płaska.

3. PŁASKOSTOPIE POPRZECZNO-PODŁUŻNE.

1. Płaskostopie poprzeczne jest częstą wadą stóp. Nie jest traktowane, jako problem zdrowotny, dopóki nie towarzyszą mu dolegliwości bólowe. Natomiast za chorobę uważa się metatarsalgię, czyli piekący ból pod głowami śródstopia oraz zmiany zwyrodnieniowo-zapalne nerwów przebiegające pomiędzy kośćmi śródstopia.

◦ Płaskostopie: wada nabyta czy wrodzona?

Wrodzona wiotkość więzadeł i torebek stawowych, jednak płaskostopie poprzeczne bardzo często jest nabyte. Charakterystyczne objawy zewnętrzne to modzele (nadmiernie zrogowaciały naskórek powstający w wyniku długo trwającego ucisku), haluksy oraz koślawe paluchy.

2. Płaskostopie podłużne spowodowane jest osłabieniem długich mięśni stopy, niewydolnością aparatu więzadłowo-mięśniowego, a również brakiem ruchu, nadwagą, pracą stojącą lub nieprawidłowym obuwiem. W skutek tego wszystkiego stopa nasza nie ma właściwego wewnętrznego sklepienia. Łatwo to rozpoznać po stanie noszonego obuwia, czego efektem jest ścięta wewnętrzna część podeszwy. Przy stopie koślawo – płaskiej, czyli płaskostopiu podłużnym funkcja amortyzacji wstrząsów jest zaburzona, dlatego też stopa bardzo szybko się męczy, pojawia się obrzęk oraz nieprzyjemny ból w jej obrębie, który dotyka również łydek, kolan i bioder.

3. Płaskostopie poprzeczno-podłużne to zjawisko, kiedy oba rodzaje płaskostopia występują łącznie. Efektem końcowym jest zmniejszenie elastyczności stopy, bóle łydek, chód staje się kołyszący i szybko następuje zmęczenie. Płaskostopie bywa przyczyną wielu innych dolegliwości – od bólu głowy, aż po problemy z kręgosłupem.


Leczenie nieprawidłowości polega na regularnych ćwiczeniach i gimnastyce stóp oraz noszeniu wkładek ortopedycznych. Niekiedy jednak przy poważnym zdeformowaniu stopy konieczna jest operacja.
Dodatkowo pamiętajmy o profilaktyce – należy unikać nadwagi oraz dbać o dobrą kondycję fizyczną.
Zawsze kierujmy się zasadą: but jest dla stopy, a nie stopa dla buta.

 

23 LATA DOŚWIADCZENIA

POZWÓL ZADBAĆ O SWOJE ZDROWIE